Unge og uddannelse | Kolding Radikale Venstre

Unge og uddannelse

Uddannelse er den bedste investering. Derfor skal alle danskere have adgang til gode skoler og uddannelser, uanset hvor de bor og hvilken baggrund, de har. Uddannelse får os til at vokse, giver os muligheder og gør vores samfund friere og rigere. Uddannelse er en investering i vores børn, i vores fællesskab og i fremtiden. Det skal vi ikke spare på.
Vi skal investere mere i uddannelse
Vi vil stoppe regeringens besparelser på uddannelse og sætte investeringer i stedet. Vi har høje ambitioner for vores uddannelser. De skal give vores unge en bred horisont og evnerne til at forme fremtiden. Derfor kan vi ikke acceptere, at timetal og feedback barberes ned og at undervisere fyres i hobetal. Høj kvalitet kræver investeringer. Regeringens sparekurs saver den gren over, vores børn sidder på.

Uddannelse i hele landet
Ingen må fravælge uddannelse, fordi der ikke er uddannelse at få, dér hvor de bor. Manglende uddannelsesmuligheder i et område risikerer at sætte udviklingen i stå og gør det sværere for lokale virksomheder at få uddannet arbejdskraft. Derfor vil vi sikre, at der er uddannelsesmuligheder i hele landet. Det skal bl.a. ske gennem en ’regionaliseringstakst’ i bevillingerne til uddannelsesinstitutionerne samt ved at åbne kommunale læringscentre, som er et fysisk samlingssted for virtuelle uddannelsestilbud fra uddannelser længere væk.

New Deal om kvalitet på videregående uddannelser
Uddannelsespolitisk skal vi løfte blikket og tænke mere langsigtet end til det første job efter endt uddannelse. En digital revolution er på vej. Vi skal uddanne til et arbejdsmarked, som ingen kender, og vi skal uddanne os til at kunne træffe kloge valg, når vi får hidtil usete muligheder for at manipulere med natur, biologi og samfundsstrukturer. Det kræver nytænkning, visioner og samarbejde. Vi vil sætte stat, uddannelsesinstitutioner og arbejdsmarkedets parter sammen for at lave en ’New Deal’, som ruster vores uddannelsessystem til fremtiden. Pejlemærket for en aftale er, at vi skal sikre fleksibel og lige adgang til uddannelse af høj kvalitet gennem hele livet for alle danskere.